Wednesday, October 12, 2011

Jering bukan jerung

Jering sememangnya tumbuhan asli di negara ini. Daripada kajian yang dijalankan didapati jering mengandungi sebanyak 3.5% protein, 0.1% lemak, 1.7% karbohidrat, kalsium, fosforus, besi, dan vitamin A, B, dan C. Biji jering enak dimakan sebagai ulam dengan pelbagai sos pencicah tempatan mengandungi sejenis sebatian alkoloid yang boleh memberi rangsangan membuang air besar. Tetapi biji jering juga mengandungi bahan toksid yang dikenali sebagai asid jengkolik. Sekiranya kita memakan terlalu banyak kita akan mengalami ‘sembelit jering’. Ini berlaku kerana asid jengkolik yang banyak terkumpul dalam badan akan membentuk hablur dalam buah pinggang dan akhirnya akan menyumbat pundi kencing. Namun bagi pesakit kencing manis, jering boleh menjadi penawar yang berkesan. Ini kerana kandungan sebatian alkoloid di dalamnya mampu meneutralkan kandungan gula dalam badan.
Pokok jering atau nama saintifiknya Pithecellobium jiringa (Jack) Prain dari keluarga Leguminosae, besar dan rendang manakala daunnya berpasangan tanpa berbulu.
Bunganya pula berwarna putih dan berjambak manakala buahnya dalam bentuk lenggai panjang tetapi tidak lurus dengan ukuran lazim antara 20 dan 26 sentimeter (cm).
Kulit jering tebal dan berwarna coklat tua sementara bijinya bersaiz besar lebih kurang 3 hingga 5sm tetapi leper.
 
*****************************************************
 
dari kecil lagi aku diajar makan jering. sebagai ulam. aku tak reti pula makan bila jering tu dijadikan lauk jering masak sambal, etc. bila jering tu dimasak, kerangupan jering tu hilang. bunyi rangup krup krup krup dengan rasa lemak-lemak pahit membuatkan selera makan korang bertambah tau. jering dibuat ulam adalah jalan yang terbaik.
 
oh! teringat makan malam semalam. my roomate masak jering tumis. aku cuba makan tapi tak boleh 'in'. tak power berbanding jering ulam. so, bila roommate sorang je yang makan masakan jering dia tu. maka, ketidakhabisan melanda. jadi, hari ni my roommate bawa bekal ke opis untuk makan bersama rakan-rakan se-opis. mereka suka, mungkin.
 
aku: kak, bekal jering tu jangan ditinggalkan (aku mengingatkan)
 
roommate: oh! oh! my perfume at toilet.
 
*kami ketawa berdekah-dekah*
 
 
itulah jering, khasiat pun banyak. tapi bila membuang tu...bau semerbak la kat toilet. kehkehkeh. bila di flush pun sisa-sisa bau jering tu tetap hado. hehehe.
 
apa-apa pun nak aku bagi gambar jering sebagai hadiah. lagi pun aku dah lama tak bagi apa-apa kat followers. hehehe.
 
 
 
 
 
 
 
 




 

2 comments: