Tuesday, December 15, 2009

Info menarik tentang Siti..

Antara 9 Siti yang patut dicontohi oleh Isteri-Isteri...

1) Siti Khadijah
- Beliau merupakan isteri Rasulullah s.a.w yg melahirkan anak2 Rasulullah, setia dan menyokong Rasulullah walaupun ditentang hebat oleh org2 kafir dan musyrik, menghantarkan makanan kpd Baginda ketika Baginda beribadat di Gua Hira'.

2) Siti Fatimah
- Anak Rasulullah yg tinggi budi pekertinya. Sangat kasih dan setia kpd suaminya Ali karamallahu wajhah walaupun Ali miskin. Tidur berkongsikan 1 bantal dan kdg2 berbantalkan lengan Ali. Rasulullah pernah b'kata aku takkan maafkan kamu wahai Fatimah sehinggalah Ali maafkan kamu.

3) Siti Aisyah
- Beliau isteri Rasulullah yg paling romantik. Sanggup berkongsi bekas makanan dan minuman dgn Rasulullah. Di mana Nabi s.a.w minum di situ beliau akan minum menggunakan bekas yg sama.

4) Siti Hajar
- Isteri Nabi Ibrahim yg patuh kpd suami dan suruhan Allah. Sanggup ditinggalkan oleh Nabi Ibrahim atas suruhan Allah demi kebaikan. Berjuang mencari air utk anaknya Nabi Ismail (Pengorbanan seorg ibu
mithali).

5) Siti Mariam
- Wanita suci yg mmg pandai menjaga kehormatan diri dan mempunyai maruah yg tinggi sehingga rahimnya dipilih oh Allah s.w.t utk mengandungkan Nabi Isa.

6) Siti Asiah
- Isteri Firaun yg tinggi imannya dan tidak gentar dgn ujian yg dihadapinya drpd Firaun Laknatullah.

7) Siti Aminah
- Wanita mulia yg menjadi ibu kandung Rasullullah. Mendidik baginda menjadi insan mulia.

8) Siti Muti'ah
- Isteri yg patut dicontohi dan dijanjikan Allah syurga untuknya kerana setianya kpd suami, menjaga makan minum, menyediakan tongkat utk dipukul oleh suaminya sekiranya layanannya tidak memuaskan hati,
berhias dgn cantik utk tatapan suaminya sahaja.

9 ) Siti Zubaidah
- Wanita kaya dermawan yg menjadi isteri Khalifah Harun Al-Rashid. Sanggup membelanjakan semua hartanya utk membina terusan utk kegunaan org ramai hanya niat kerana Allah s.w.t.

**9 Siti ini adalah petikan drpd kata2 Ustazah Siti Norbahiah Mahmud dlm rancangan Halaqah TV9 bertajuk 'SITI IMPIAN'. Adakah kita tergolong antara Siti2 ini? Tepuk dada tanya iman. Sama2 kita tingkatkan ilmu kita utk menjadi insan yg lebih baik di Bumi Allah ini, insyaAllah

Siti sifir, honda city dan siti nurhaliza tidak termasuk dalam ini cerita.. macihh.

♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦

entry kali ni entry copy n paste. aku wat entry ni sebab aku nak wat panduan pas aku kawen nanti...huhuhu. *wink*

10 comments:

  1. wahhh...kagumnya dgn 9 Siti yg disenaraikan...begitu juga dgn ibunda ku Siti Zabedah...seorang yg bek hati..hati sorg ibu mmg mulia disisi Allah.....hrpnyer dptlah kte sifat sedemikian....aminnn....

    ReplyDelete
  2. naper ko tak sebut siti nurhaliza sekali...
    huhuhuhuuuu...


    yer!!contoh yang baik kita ikut..
    yang buruk kita jadikan iktibar...

    ReplyDelete
  3. huH!!

    termampukah kita menjadi seperti siti2 sekelian itu..


    x banyak... ambil yg mampu pun dah cukup!!
    :)

    ReplyDelete
  4. bru je nak tny siti nurhaliza..

    bl nak kawen?

    ReplyDelete
  5. oww...dah gatai nak kawen haa....

    ReplyDelete
  6. wah! dah tak sempat2 nampakkk...

    hehe~

    ReplyDelete
  7. siti yang hebat..boleh bawak ke tengah nama2 nie..

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. lu pun tukar nama lah.. siti amalina.. baru ustazah2 sket~

    ReplyDelete